الأحد، 12 أبريل 2015

قصص حب وروايات غرام

FIND HERE YOUR TOPIC
مختارات من أجمل وأروع حكايات الحب والغرام نقدمها لكم اعزائي, فيها من الحكمة والعبرة الكتير. نتمنى أن تنال إعجابكم !

قصة شعرية 

بنزيف من أنفي
و مكلوما من لكمة الأمس
و ما أخذت من درس 
رغم أنفي
جئت إلى البحر أشكو
جور تلك التي
من شدة الوجد و الحب...
أسكنتها في بؤرة القلب...
فنأت عني 
أسقطتني بنصف نصف
و القلب من شدة الحزن
دام أحسه يقول:
ربي 
وا أنت يا ربي..
إن التي وضعتها في الجنب
قد سلتني و رمتني
في زنزانة الهجر..
من غير ما ذنب...
و إني فيما بي من الوجد
بصبابتي 
و لوعتي في حبي...
صرت سيزيفي القلب...
كلما دنوت منها بشبر
ألفيتها تنأى عني
لكي أعود إلى الصفر..
لكي أبدأ من الصفر..
كالذي نسي ما
قد حفظ من السفر..
هل هي ذي حال كل محب؟
كلما دنا من محبوبه بشبر
طالت مسافة الهجر...
بمقدار ألف شبر...
قتل الله البعد
ناصر الوحدة
ظهير الهجر...
و البعد ظالم القلب...
و البعد مجرم
جلف الصفات يبري...
الهجر جهنم 
قبل ظلمة القبر...
مارد نذل
إذا حل آخر العمر...
و أنا ما سعيت لها
رغبة في شرك و لا كفر...
و لا رغبة في الجسم
مهما كان جميلا جسمها
و كانت قطعة من البدر
على الأرض تسري..
جرني إليها إنما
حبل ارتقاء في سلم الشعر...
ظللت فيه محبوسا
أمام عينيها المحارتين
فيهما اللؤلؤ بألف لون
فيهما عمري
فيهما أسري
و ما خنتهما قط بربي..
فيهما شققت رأسي
بفأس ما قدمت لي من الهجر...
ألعنة أنت في آخر العمر؟
أم نجمة طلعت مع الفجر؟
أي أنس فيك أنساني:
تسبيحي و صلاتي و ذكري؟
سمع البحر قولي
بالرجز في بحري
سجلت شكايتي
في دفتر الدخول للبحر
سلمني البحر وصل إيداع
بموعد في آخر الشهر..
لملمت حزني و همي و سري
أودعته حقيبة اليأس
بكثير من الصبر بالصبر..
لم يكن لي غير 
المزيد من الصبر
و مرت قافلة تعوي
تشكو همها مثلي
من جور صاحب الأمر 
لذي العرش
عالم السر..
ذلك ما قالت وجدان لي
ذات يوم... ذات ظهر
وقتئذ كانت تلهمني 
من حيث أدري
من غير ما تدري
و اليوم 
و قد صفعت خدي
بلكمة الهجر
أدركت أن وجدان 
كانت على حق
أدركت أني
حين ظلمتها
كنت أظلم نفسي
و كم قلت لها 
أنت يا وجدان نفسي
و ظلمت نفسي
لفرط قلة صبري..
فاجأتني وجدان 
بقسوة الكر و الفر
أرغمتني على
شطر قلبي
شطرا فوق شطر..
و يا لهجرك وجدان في هجري
و أنا الآن أعاني
مكلوما 
ميؤوسا من أمري
أرى وجدان في كل ركن
و يذبحني يأسي
يؤلمني في نحري
و أبحث لي عن عذر
لا أرى لي أي عذر...
غير صمتي
في حرقة الهجر
مكلوم منفي مقصي
مشغول البال و فكري
كل فكري:
محاصر خلف سياج
من ضيق في صدري
تسكنه وجدان
نزلا مؤثثا بالهجر
غرسته بشدة و عسر
قبل ليلة القدر
سلمتني وجدان 
لبائع الثمر
ببخس الدراهم العشر
إبان الآذان للعصر..
و معلمتي في الصبر
وجدان التي تدري
لم تصبر 
بما يكفي من الصبر
جلدتني بسوط
من ألف خيط
من الحديد و النحاس
باللهيب من الجمر
ذبحتني وجدان
شرملتني 
بسيف من الهجر....
و البحر مشغول البال عني
لم يعرني اهتماما
ظل يرمي لي 
بموجه الهادر 
حاملا ألف سر من السر...
قصص حب, صور حب

قصة قصيرة : الساحرة 

جلست
والجريدة بعينيها
تسابق الصور
وتلقط الخبر,,
عاكسها الحرف
فانتفضت
وأشارت
جائها النادل 
على عجل,,
سريعا
أخرج الولاعة
وأشعل لها
واحدة
راحت
تنفث الدخان على مهل,
كمدخنة هرمة
تنفخ الرماد
من على وهج الحطب,,
تهت في رمادها
حلما
عاد يتقد,,
وأتبع فقاقيع ند السجائر
وأعيد رسم حلم
لماض ضاع
وفل,,
غفوت مثل فراشة
لما يغويها نور المصابيح
حين تتقد,,
أفقت
لم أجدها
هل غادرت المقهى
أم لفها الضباب
وتوارت في الأدخنة,,
كانت الجريدة مرمية 
على الطاولة
وحيدة
تكفكف دمع الحرف
وتواسي القصيدة ...

قصة 30 يوم حب

بداء الحوار بينهم
هى: اه .. كل صحباتى مرتبطين وإحنا آخر إتنين مش مرتبطين وكل واحد فينا عايش من غير حبيب
هو: اه .. مش عارف أعمل إيه ؟
هى: أنا عارفة .. تعالى نلعب لعبه
هو: لعبة إيه ؟
هى: تعالى نرتبط لمدة 30 يوم , أبقي حبيبتك فيهم وتبقي حبيبى فيهم لحد ما ال 30 يوم يخلصوا
هو: مممم , فكره حلوه وانا كده كده فاضى طول الفتره اللى جايه ..

اول مرة يخرجو
دخلوا السينما لأول مرة مع بعض ومسكوا إيدين بعض وهما بيتفرجوا عالفيلم الرومانسى

ثاني مرة يخرجو
راحوا شاطىء البحر وإتفسحوا .. هو وهى عاشوا وقت مميز في اليوم ده

ثالث مرة يخرجو
عزمها عالسيرك وعلي بيت الرعب , وهى كانت خايفه أوى وحاولت تمسك إيده بس غلطت ومسكت إيد واحد تاني وفضلت تضحك هي و هو عالموقف ده

رابع مرة يخرجو
راحوا للعراف وسئلوه عن حظهم , العراف قال لهم : حبايبى .. متضيعوش لحظه من حياتكم وعيشوا حياتكم في سعادة مع بعض .. بعديها عين العراف دمعت وقال لهم إمشوا
خامس مرة يخرجو
هى عزمته عشان يروحوا الهرم وإتفرجوا هناك على الخيل وهو بيجرى .. هى همست ساعتها بكلام بس هو مسمعهوش

المرة السادسة
ركبوا باص وبسبب الطريق المتعرج الباص عمل حادثه ومكان أول مره تبوسه عشان إتجرح

و في اليوم 29
الساعه 11:27 p.m
فاضل 33 دقيقه وال30 يوم يخلصوا
هو وهى قاعدين فى نفس المكان إللى كانوا قاعدين فيه من 30 يوم ساعت ما إتفقوا يلعبوا اللعبه دى
هو : انا عطشان , تحبى تشربى حاجه ؟
هى : شكرا .. ياريت )سفـن اب( 7UP
هو : حاضر ... إستنينى مش حتأخر

20 دقيقة عدت لحد ما لقت واحد غريب بيكلمها
الغريب : إنتى صاحبة صاحب الرقم دا ؟
هي : اه , ليه فيه إيه ؟؟؟
الغريب : سواق عربيه خبطه وهو في المستشفى حالته وحشه أوى

الساعه 11:57 p.m

الدكتور خرج من غرفة الطوارىء وكان فى إيده إزازة سفـن اب وجواب

الدكتور : إحنا لقينا الحاجات دى معاه

قرأت الجواب وكان بيقول :
.. الجواب ده انا كتبته من كام يوم , انا لقيتك إنسانه رقيقه و حلوه أوى , ولقيت نفسى بحبك بجد من غير ما أحس , إبتسامتك اللى حبتها عمرى ما حنساها , وكل حاجه حصلت بينا فى لعبة ال30 يوم خليتنى أحبك أوى .. وقبل ما ال30 يوم يخلصوا أتمنى إنك تكونى حبيبتى بجد لآخر يوم فى عمرى .. بحبك ..

كرمشت الجواب ودخلت غرفة الطوارىء وصرخت وعنيها كلها دموع : .. مش عيزاك تموت .. انا بحبك , فاكر يوم ما رحنا الأهرامات ؟ ساعتها انا همست بكلام إنت مسمعتهوش .. انا كنت بتمنى ساعتها إننا نفضل مع بعض للأبد ونفضل مستمرين فى اللعبه لآخر يوم فى حياتنا ... أرجوك متسبنيش , حرام عليك متعملش فيا كده .

ساعتها الساعه دقت 12:00 a.m

قلبه بطل يدق ... وكانوا 30 يوم زى ما إتفقوا بالظبط .


أعطى كل المشاعر لمن تحب, إجعله يشعر أنه أغلى من الدنيا , لأنه عندما يرحل ستحزن عليه أشد الحزن , وسيكون وقت المشاعر قد فات أوانه .. إذا كنت أغضبته إذهب إليه وأرضيه حتى لو كان رضاه على حساب سعادتك.. فلو كان لا يحبك ما كان غضب أو إنجرح منك . إحتويه داخلك وضمه إليك وحافظ عليه قبل أن يصبح ذكرى.

قصة جمال الروح 

كان هناك شاب وفتاة تعرفا على بعضيهما من النت
بدات بينهما الصداقة
ثم تحولت الصداقة الى اعجاب
ثم الاعجاب الى اهتمام
ثم الاهتمام الى حب ولكن حب حقيقى دون ان يرى كلاهما الاخر
طلب الشاب من الفتاة ان يراها,
وافقت الفتاه ان تنتظره فى الحديقة العامة وتمسك فى يديها
ورده حمراء ولكن اشترطت انه اذا لم يعجب بها ان يمشى
دون ان يعرفها بنفسه
وافق الشاب وجاء اليوم الموعود
ذهب كلاهما الى هناك وعندما وجد الشاب الورده الحمراء نظر
للفتاه فوجدها شديدة القبح فتراجع سريعا خلف الشجرة واخذ
يبكى من شدة حبه لها
ولكنه مسح دموعه وتذكر اخلاقها ورقتها فوقف خلفها وقال انا
الشاب الذى يحبك التفتت الفتاه وقالت وانا لست الفتاه التى
تحبك ولكنها تقف مختبئه هناك
نظر الشاب فوجد فتاه شديدة الجمال والرقه
فقالت الاخرى هى من طلبت منى ان اجلس هنا حتى تختبر حبك
لها ...

"الحب ليس لجمال المظهر بل لجمال الروح !"

المزيد من القصص والروايات من هنا : قصص حب - كلام رومانسي - كلام في الحب - كلمات في الحب
FREE INFORMATION FOR YOU

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق